PROJEKT POPESTRIMO ŠOLO

VZGAJAMO ZELIŠČA

»V starem iščem novo.«

Od kdaj ljudje uporabljajo zdravilne rastline, nihče ne ve natančno. Domnevamo lahko, da so praljudje že zelo zgodaj v svoji zgodovini spoznali učinkovanje določenih zelišč. Prvi pismeni dokazi o uporabi zelišč namreč segajo 5000 let nazaj. Napisani so na babilonskih glinenih ploščah. Prav tako je v antični Grčiji o zeliščih pisal Hipokrat. V Evropi pa prva pomembnejša dela o zdravilstvu z zdravilnimi rastlinami izvirajo iz številnih samostanov, ki so po večini imeli svoje vrtove z zelišči (Kothe 2009, str. 6-9).

Ob sodobnem hitrem tempu in napredku se nam dogaja, da se znanje in vedenje o naravi, rastlinskem svetu in zeliščih, ki se je v naših prednikih ‘nabiralo’ skozi leta, desetletja in stoletja, izgublja, pozablja in nezadržno propada. Prav zaradi ohranjanja tega, smo se na naši šoli odločili sodelovati v projektu Vzgajamo zelišča. V projektu je sodelovalo 55 učencev od 1. do 4. razreda. Vse dejavnosti so potekale v okviru projekta Popestrimo šolo. Dejavnosti so bile raznolike in so potekale v obliki popoldanskih aktivnosti.  Natančneje jih bomo opisali spodaj.

Zelišča smo spoznavali na različne načine. Čarovnica Lenčka nam je v slikanici Polonca Kovač: Zelišča male čarovnice skozi zgodbe predstavila različna zelišča in njihovo uporabo.

Ob tem smo prebirali tudi različne priročnike in vodnike o zeliščih. V njih je bil namreč natančen opis posameznega zelišča in  jasno zapisano v katero družino zelišč spadajo, od kje izvirajo, kdaj cvetijo, kdaj se zelišča nabirajo, lastnosti in uporaba zelišča v kulinarične ter zdravstvene in kozmetične namene.

  1. SPOZNAVANJE ZELIŠČ

V okviru zeliščarske delavnice smo zelišča spoznavali skozi različne kanale sprejemanja. Zelišča smo si ogledali, potipali, povohali in nekatere v obliki čaja celo poskusili. Ob pomoči priročnikov  in vodnikov o zeliščih smo skušali ugotoviti tudi imena posameznih zelišč. Pri tem smo bili zelo uspešni!

2. ČAJANKA

Seveda smo zelišča, ki so primerna za kuhanje čajev, poizkusili tudi v tej obliki. Opazovali smo kakšne barve so postali čaji in preizkusili njihov vonj in okus. Učenci so ugotovili, da so se nekateri čaji zelo hitro obarvali, nekateri pa so ostali skoraj v barvi vode. Vsi so imeli precej izrazit vonj, še posebej meta in sadni čaj iz trgovine. Nato smo čaje tudi preizkusili. Nekateri čaji so bili grenki, drugi pa bolj blagega okusa. Pogovorili smo se o tem kakšne zdravilne učinki majo čaji iz posameznih zelišč.

3. SEJANJE ZELIŠČ

Z učenci smo zelišča posejali v odpadne tetrapake, ki smo jih okrasili s servetno tehniko.

Nekatera zelišča smo tudi posejali v nekoliko večje lonce in na šolski okenski polici uredili mini zeliščni vrtiček, ki ga zdaj skrbno zalivamo. Ko bodo zelišča nekoliko zrastla imamo namen oblikovati zunanji šolski zeliščni vrt.

4. TRAVNIŠKA ZELIŠČA

Prva zelišča so pokukala na plan tudi na okoliških travnikih. Nabrali smo jih,  si jih podrobno ogledali in povohali ter se o njih podučili s pomočjo čarovnice Lenčke in zeliščarskih vodnikov.

5. ZELIŠČA V KULINARIKI

V okviru kuharske delavnice smo različna zelišča uporabili v kulinarične namene.

Tako smo pripravili:

  • Zeliščne lizike z žajblom in ingverjem za boleče grlo

  • Zeliščna sol z baziliko, majaronom in origanim
  • Omleta z mladim rmanom

  • Skutni namaz z zelišči

Učencem smo omogočili spoznavanje zelišč skozi raznolike praktične dejavnosti. Zelišča so tako lahko spoznavali na vseh področji zaznavanja, kar je pri njih vzpodbudilo radovednost in vedoželjnost. Za učenje o zeliščih so bili notranje motivirani. Svoja nova spoznanja so z velikim veseljem odnesli domov, kjer so jih delili starši, sorojenci in prijatelji. Tako lahko rečemo, da se je skrb o tem, da bodo znanja o zeliščih šla v pozabo, zahvaljujoč temu projektu, nekoliko zmanjšala.

Mentorica pri projektu Vzgajamo zelišča in avtorica prispevka:

Maja Jelenič (multiplikatorka pri projektu Popestrimo šolo)

(Skupno 45 obiskov, današnjih obiskov 1)